8 lipca 2016

riot- poradnik dla nowych graczy !!!

Spis Treści
I. Terminologia
II. Mapy
III. Bohaterowie i role
IV. Fazy gry
V. Elementy w grze
VI. Przydatne linki


I. Terminologia
Ogólne skróty:
  • LoL: League of Legends.
  • SR: Summoner's Rift.
  • OP: Over powered. Postać lub rzecz która jest zbyt mocna
  • AD: Attack Damage. Obrażenia ataku.
  • AP: Ability Power. Moc umiejętności
  • CDR: Cooldown reduction. Zmniejszenie czasu odnowienia (umiejętności).
  • MR: Magic Resistance. Obrona przeciw atakom opierającym się na mocy umiejętności.
  • TP: Teleport.
  • TF: 2 znaczenia: Teamfighting (walki drużynowe) lub Twisted Fate (postać).
  • ARAM: All Random All Mid - tryb gry (wszyscy losowo, wszyscy na środku) który później stał się pełnoprawnym dodatkiem.
  • URF: Ultra Rapid Fire. Popularny tryb gry który pojawiał się podczas pierwszego kwietnia, teraz jest częścią Rotacyjnych Trybów Gry.
  • ADC: Attack Damage Carry, postać, która budując się pod AD jest w stanie wyciągnąć grę w późniejszej fazie. Zazwyczaj postać zasięgowa.
  • APC: Ability Power Carry, Analogicznie do ADC, jednak to postać bazująca na mocy umiejętności, zazwyczaj mag.
  • RP: Riot Points (można je kupić w sklepie za prawdziwe pieniądze).
  • IP: Influence points (inaczej PZ, dostaje się je po każdej grze).
  • XP: Experience points (Punkty doświadczenia - dostaje się je po każdej grze)
  • LP: League Points (Punkty Ligowe - zyskuje się je i traci w zależności od wygrania/przegrania gry rankingowej).
  • GG: Good Game - Dobra gra.
  • WP: Well Played - Dobre zagranie.
  • HF: Have Fun - Baw się dobrze.
  • GL: Good Luck - Powodzenia.
Ogólne terminy:
  • Buff: Coś co polepsza statystyki i zdolności bojowe, można mówić o buffie postaci (w patchach) oraz o wzmocnieniu np. baron buff.
  • Nerf: coś co pogarsza statystyki i zdolności bojowe, występuje raczej tylko w patchach.
  • Early game: Początkowa faza gry, zwykle od początku do 10 minuty
  • Mid game: Środkowa faza gry, zwykle od 15 do 20 minuty, może też oznaczać zgrupowanie się drużyny na midzie.
  • Late game: Późna faza gry, zwykle po 25 minutach.
  • Laning phase: Faza gry w której każdy jest na linii odpowiadającej jego pozycji, zazwyczaj early game.
  • Squishy: Postać która nie ma dużo umiejętności/statystyk defensywnych. Przeciwieństwo tanka.
  • Tank: Postać która ma dużo umiejętności/statystyk defensywnych. Jego rolą jest zbieranie obrażeń za sojuszników.
  • Bruiser: Ktoś kto jest po części tankiem a po części zadaje obrażenia, może też być nazywany wojownikiem.
  • Stealth: Umiejętność, która pozwala na ukrycie się przed przeciwnikami.
  • Top: Górna linia.
  • Mid: Środkowa linia.
  • Bot: Dolna linia.
  • Jungla: Przestrzeń między liniami z neutralnymi potworami.
  • CS: Liczba zabitych minionków.
Terminy używane podczas gry:
  • Ace: Zabicie wszystkich przeciwników.
  • SS/MIA: Missing - kiedy przeciwnik schodzi z linii/nie widać go.
  • Peel: Pomaganie swoim sojusznikom poprzez trzymanie przeciwników z dala od nich.
  • AoE: Area of effect - obszar działania czegoś, np. ultimate Pantheona lub Anivii posiada AoE.
  • True damage: Nieuchronne obrażenia - obrażenia których nic nie może zablokować.
  • OOM: Out of mana - Używany aby przekazać sojusznikom, że nie ma sięjuż many aby użyć umiejętności, można używać w kontekście "mam mało many".
  • Burst: Zadanie maksymalnej ilości obrażeń w sposób natychmiastowy, przeciwieństwo sustained damage
  • Sustained damage: Zadawanie obrażeń w dłuższy okres czasu, przeciwieństwo bursta.
  • Sustain: Zdolność do pozostania na linii przez dłuższy czas, utrzymać sustain pomaga regeneracja życia, many i statystyki defensywne.
  • Crowd Control (CC): Kontrola tłumu - zmniejszanie lub pozbawianie przeciwników ruchu i możliwości bojowej.
  • Stun: Ogłuszenie - pozbawianie przeciwnika możliwości ruchu, ataku, używania umiejętności. (Forma CC).
  • Slow: Spowolnienie - zmniejszanie szybkości przeciwnika. (Forma CC).
  • Cage/Snare: Klatka - zatrzymanie przeciwnika w miejscu, pozwala jednak na używanie umiejętności. (Forma CC).
  • Silence: Uciszenie - pozbawia przeciwnika możliwości użycia umiejętności.
  • Ult: skrót od "Ultimate" - jest to czwarta w kolejności, zazwyczaj najmocniejsza umiejętność (R).
  • Gank: Moment w którym jungler pomaga linii przez niespodziewany atak.
  • Covering: Osłona - z reguły oznacza moment w którym jungler przychodzi "zająć się" linią którą ktoś opuścił (np. przez powrót do bazy).
  • Invade: Podróż do jungli przeciwnika, aby ukraść buffa lub zabić przeciwnego junglera. Zazwyczaj robione przez kilku członków drużyny na początku gry.
  • Counter-jungle: Wchodzenie do jungli przeciwnika, aby kraść mu stwory, lub go zabić.
  • Roaming: Moment w którym postać schodzi ze swojej linii aby pomóc innym.
  • Focus: Skupianie się podczas walki na jednej postaci, zazwyczaj ADC/APC.
  • Dive: Atakowanie przeciwników w zasięgu ich wieży.
  • Zoning: Trzymanie przeciwnika z dala od pewnego miejsca (zazwyczaj od farmy).
  • Farming: Farmienie - dobijanie stworów, aby otrzymać złoto
  • Face-checking: Wchodzenie w krzaki w których nie ma wizji.
  • Backdooring: Unikanie walki z przeciwnikami, aby zajść za ich plecy i zaatakować jakiś cel bez ich wiedzy, często Nexus.
  • Split pushing: Taktyka w której jeden z graczy pcha jedną linię, a reszta gromadzi się na innej uniemożliwiając przeciwnikom zejście z niej.
  • Minions: Miniony - stworki na linii, których zabicie daje doświadczenie i złoto.
  • Creeps: Patrz miniony
  • Clear: Zabicie/zniszczenie wszystkiego w danym obszarze (minionów, wardów, stworków z jungli itd.)
Przedmioty:
  • Botrk: Ostrze zniszczonego króla
  • BT: Krwiopijec
  • BC: Czarny tasak.
  • GA: Anioł stróż
  • GB: Widmowe ostrze Youmuu
  • Rabadon: Zabójczy kapelusz Rabadona
  • IE: Ostrze nieskończoności
  • LW: Ostatni szept.
  • PD: Widmowy tancerz.
  • RoA: Różdżka wieków
  • Red pots: Mikstury zdrowia.
  • Żółty/Czerwony/Niebieski talizman: Odpowiednio, Strażniczy totem, Badawcza soczewka lub Zmiana soczewki wyroczni oraz Zmiana dalekowidzenia.
  • Pink (ward): Różowy totem który jest dostępny w sklepie. Nie ma czasu po którym ulega zniszczeniu, ale jest cały czas widoczny dla przeciwników. Pokazuje ukryte jednostki.
  • Cookies: Ciasteczka - Po wydaniu punkt w specjalizacjach zamienia nam mikstury zdrowia na ciastka który zwracają więcej życia, oraz manę.
Pojęcia przedmiotów
  • Cooldown (reduction): - Zmniejszenie czasu odnowienia, czyli czasu w którym Twoje umiejętności nie mogą być użyte.
  • Ability Power: Moc umiejętności - Zwiększa zadawane obrażenia od umiejętności (jeśli postać ma zielone przeliczniki!)
  • Attack damage: Zwiększa obrażenia zadawane od podstawowych ataków oraz umiejętności (jeśli postać ma czerwone przeliczniki!)
  • Spell vamp: Wampiryzm zaklęć - Sprawia, że część obrażeń zadanych z umiejętności leczy Cię.
  • Lifesteal: Kradzież życia - Sprawia, że część obrażeń zadanych z podstawowych ataków leczy Cię.
  • Critical chance: Szansa na obrażenia krytyczne - Procentowa szansa na to, że Twój podstawowy atak zada więcej obrażeń (200 lub 250%, jeśli posiadasz Ostrze Nieskończoności)
  • Movement speed: Szybkość ruchu - Szybkość z którą porusza się Twoja postać.
  • Aura's: Aury - Efekty na które jest podatna Twoja postać, kiedy przebywa w ustalonym obszarze.
  • Armor: Pancerz - Zmniejsza obrażenia od ataków fizycznych.
  • Magic resistance: Odporność na magię - Zmniejsza obrażenia ataków magicznych.
  • Magic penetration: Przebicie odporności - Zmniejsza odporność na magię wroga.
  • Armor penetration: Przebicie pancerza - Zmniejsza pancerz wroga.


II. Mapy
League of Legends nie oferuje dużej ilości map, ponieważ różnorodność gry polega na postaciach które są dostępne.
W chwili obecnej gra posiada 3 stałe mapy i tryby gry, w które można grać:
  • Summoner's Rift: To najbardziej grana i najbardziej znana mapa w Lolu. W tym trybie 5 graczy w każdej drużynie walczy ze sobą, próbując zniszczyć Nexus wroga. nie jest to łatwe, ponieważ każda drużyna posiada 11 wież i 3 inhibitory które stanowią przeszkodę. Gry zazwyczaj trwają od 30 do 45 minut.

  • Twisted treeline: To jedyna mapa w której nie ma 5 graczy w drużynie, tylko 3. Posiada osobne stwory w dżungli a rozgrywkę dopełnia istnienie dwóch ołtarzy oraz . Tutaj również celem jest zniszczenie Nexusa, którego bronią 2 inhibitory i 6 wież, na dwóch liniach.Gry zazwyczaj trwają od 20 do 30 minut.

  • Howling abyss: To najnowszy stały dodatek do gry, jeśli chodzi o mapy. Jak na SR, walczy tu 5 graczy a celem jest zniszczenie Nexusa. Na mapie występują 4 wieże oraz inhibitor, jednak jest jedna różnica - postać którą grasz jest losowo wybierana z puli Twoich dostępnych postaci, a linia jest tylko jedna. Ponadto istnieje kilka dodatkowych zasad, przykładowo brak możliwości powrotu. Standardowa rozgrywka trwa 20 do 30 minut.

Poza stałymi mapami czasem wprowadzane są dodatkowe, ale zwykle z powodu wydarzeń i po nich znikają, ale nie znaczy to, że nigdy nie powrócą - to już jednak niespodzianka!
Notka: elementy gry takie jak "wieża" i "Nexus" będą wyjaśnione w akapicie V.


III. Bohaterowie i role.
Jak już wiecie, różnorodność League bazuje na postaciach. Postacie te walczą na 3 dostępnych mapach w celu odniesienia zwycięstwa. Ale co sprawia, że każdy z tych 131 dostępnych bohaterów jest unikalny?
  • 4 unikalne umiejętności.
  • 1 unikalna pasywna umiejętność.
  • Unikalne źródło umiejętności
  • Różne bazowe statystyki (takie jak życie czy statystyki obronne)
Poza różnicami bohaterowie mają też wspólne zdolności:
  • Umiejętność powrotu: Używana do powrotu do bazy. Ładownie umiejętności trwa 8 sekund i jest przerywana jeśli się ruszysz lub otrzymasz obrażenia.
  • 2 Czary Przywoływacza: 2 czary które możesz wybrać spośród 13 obecnie dostępnych. Więcej na temat umiejętności dowiesz się z drugiej części poradnika.
Możesz dowiedzieć się czym jest każda z umiejętności bohatera tutaj.

Jak już omówiliśmy, każdy z bohaterów ma inne statystyki. w zależności od tych statystyk, będzie on posiadał inną rolę w drużynie.
Wyróżnia się 6 ról:
  • Strzelec: Jest on głównym źródłem "obrażeń od ataku" w drużynie. Jest on rolą, która skupia się na zadawaniu jak największych obrażeń, kosztem swojej obrony. Strzelec najczęściej znajduje się na dolnej linii i jest znany jako "ADC".
  • Wsparcie: Jest to jedna z najbardziej honorowych ról. Jako wsparcie koncentrujesz się na pomaganiu swojej drużynie. Będziesz leczyć, kontrolować przeciwników, chronić swoich współ sprzymierzeńców itd. Wsparcie spędza najwięcej czasu ze swoim partnerem Strzelcem na dolnej linii.
  • Mag: Jest głównym źródłem "obrażeń magicznych" w drużynie. Ta osoba ma ogromne pokłady "mocy umiejętności". Jest podobnie jak strzelec, rolą skupiającą się na zadawaniu jak największych obrażeń, kosztem swojej obrony (choć istnieją tutaj wyjątki), poza obrażeniami magowie posiadają przeważnie duży wachlarz możliwości kontroli tłumu. Magowie najczęściej znajdują się na środkowej linii.
  • Obrońca: Ktoś z ogromnymi statystykami obronnymi. Jego zadaniem jest skupić na siebie uwagę wroga i przyjąć na siebie jak najwięcej obrażeń za jego sojuszników, dodatkowo inicjuje walki drużynowe. Może znaleźć się na każdej linii a nawet w dżungli.
  • Wojownik: Ktoś ktoś kto posiada zarówno obrażenia jak i obronę. Może zrobić trochę wszystkiego. Skupi się na wrogich magach i strzelcach w czasie otrzymywania obrażeń lub na trzymaniu wrogów z dala od sojuszniczych magach i strzelcach.
  • Zabójca: Jego jedynym celem jest natychmiastowe zabicie wroga. Może tego dokonać posługując się obrażeniami od magii lub ataku w zależności od bohatera. Najczęściej posiada również wysoką mobilność. Znajdziesz go w dżungli lub na środkowej linii.
Wspomniałeś o dżungli ale co to jest?
  • Jungler: Ktoś kto był tutaj i zrobił to coś. Chodzi po całej mapie, czyszcząc potworze gniazda. Pomoże swojej drużynie jak najbardziej będzie mógł. Może robić to poprzez organizację zasadzek na wroga, stawiając totemy widzenia na swojej drodze lub zdobywając cele.
Oto jak przebiega większość meczy na Summoner's Rift:
  • Strzelec i Wsparcie są na dolnej linii.
  • Mag lub Zabójca jest na środkowej linii.
  • Obrońca lub Wojownik na górnej linii.
  • Coś w dżungli (może to być obrońca/mag/wojownik/zabójca).
Jest to tylko przykładowe, najczęstsze ustawienie, tak naprawdę wszystko zależy od graczy.
Przy wyborze bohatera wybierasz dodatkowo 2 zaklęcia przywoływacza (wyjaśnione w części drugiej tego przewodnika). Każdy z bohaterów posiada również zaklęcie powrotu. Pozwala ono na powrót do bazy po zakup potrzebnych przedmiotów.


IV. Fazy gry:
Na Summoner's Rift wyróżnia się 3 fazy gry:
  • Early game - Początkowa (wczesna) faza gry (znana również jako "Laning phase")
  • Mid game - Środkowa faza gry.
  • Late game - Późna faza gry
W czasie wczesnej fazy gry każdy z bohaterów ma za zadanie być na wyznaczonej linii (przez większość czasu). Po końcu wczesnej fazy gry, około 10 lub 20 minucie, jesteście wolni i możecie biegać po całej mapie. Jednakże warto skupić się na współpracy i wspólnym zdobywaniu celów i wygrywaniu starć drużynowych.


V. Elementy w grze
Dla nowych graczy wszystkie te elementy w grze mogą okazać się przytłaczające. Tutaj podane są wszystkie elementy, które znajdziesz w grze wraz z ich krótkimi opisami.
  • Wieża: Wieża jest obronną strukturą, która będzie ostrzeliwać wrogów w polu jej widzenia. Zadaje zwiększone obrażenia za każdy cios, który przyjmiesz. Raz zniszczone nie odnowią się do końca gry. Musisz zniszczyć pierwszą stojącą wrogą wieżę by móc atakować kolejną. Zniszczenie wieży zapewni Ci i twoje drużynie złoto.
Warto wspomnieć, że wieże atakują zawsze jako pierwsze miniony potem bohaterów, wyjątkiem jest sytuacja w której wejdziesz w jej zasięg przed minionami lub zaatakujesz wrogiego bohatera w jej pobliżu.

  • Inhibitor: Struktura, która raz zniszczona będzie odradzać super sługusy dla drużyny, która zniszczyła wrogi inhibitor. Jest to jedyna budowla, która odradza się po 5 minutach od jej zniszczenia. Budowla nie może zostać zniszczona, jeśli nie została zniszczona wieża inhibitora stojąca przed nią. Zniszczenie jej zapewnia złoto tobie i twojej drużynie.

  • Nexus: Prawdopodobnie najcenniejsza struktura w grze, raz zniszczona zapewnia zwycięstwo drużynie, która go zniszczyła. Może zostać zaatakowana tylko wtedy gdy obydwie wieże nexusa oraz chociaż jeden z inhibitorów są zniszczone. Za zniszczenie nexusa otrzymasz dodatkowo 50 złota.

  • Miniony: To są te małe słodkie gostki, biegające po liniach. Zabicie ich da Ci złoto i punkty doświadczenia.

  • Krzaki: Kiedy stoisz w nich, jesteś niewidzialny dla przeciwników poza nimi, podczas gdy cały czas ich widzisz. Kiedy oni wejdą w krzaki, będą mogli Cię dostrzec a ty ich. Jeśli zaatakujesz przeciwnika w czasie gdy stoisz w krzakach, staniesz się widoczny dla niego. Totemy widzenia również zapewniają widzenie w krzakach.

  • Ołtarze: Ten obszar na Twisted Treeline daje wizję oraz potężne wzmocnienie (takie jak złoto oraz dodatkowe statystyki) dla drużyny która go przejęła. Istnieją dwa ołtarze na dwóch końcach mapy. Po zdobyciu, ołtarz zamyka się na 90 sekund uniemożliwiając przejęcie przeciwnej drużynie. Posiadanie dwóch ołtarzy naraz, daje bonusowe statystyki.
Występuje tylko na Twisted Treeline.

  • Smok: Znany także jako "Dragon" czy "Drake". Jest 5 możliwych do pojawienia się typów smoka. W ciągu pierwszych 35 minut gry mogą się pojawić 4 typy smoków:
    • Smok powietrza - daje bonus prędkości ruchu po zabiciu.
    • Smok ognia - daje bonus do obrażeń od ataku i mocy umiejętności.
    • Smok ziemi - daje bonus do obrażeń zadawanych wieżom i potworom w jungli.
    • Smok wody - daje bonus do regeneracji życia oraz many.
Po 35 minutach gry pojawi się Starszy smok. Zabicie tego smoka powiększa obecne bonusy dwukrotnie, oraz daje bonus do nieuchronnych obrażeń (nie dotyczy obrażeń zadanym wieżom)
Smoki występują tylko na Summoner's Rift.

  • Herold Riftu: Zabicie tego potwora daje jednej osobie buff który zapewnia:
    • Zmniejszone obrażenia jeśli jesteśmy samemu
    • Zwiększone obrażenia po naładowaniu ładunków.
Występuje tylko na Summoner's Rift.

  • Baron Nashor: Zabicie Barona daje bonus całej drużynie. Buff trwa 3 minuty i zapewnia szybszy powrót do bazy, potężne zwiększenie ataku i mocy umiejętności oraz aurę, która wzmacnia sojusznicze minionki, które znajdują się w obszarze bohatera posiadającego wzmocnienie. kiedy Nashor ginie, każdy bohater z drużyny otrzymuje również:
    • 600 punktów doświadczenia.
    • 800 punktów doświadczenia dzielone na sojuszników obecnych w pobliżu leża Barona kiedy umierał.
    • 300 złota dla każdego członka drużyny oraz dodatkowe 25 złota dla zabójcy.
Ten potwór pojawia się w 20 minucie gry i zastępuje Herolda.
Występuje tylko na Summoner's Rift.

  • Vilemaw: Kiedy zostanie pokonany, Vilemaw daje wszystkim członkom drużyny wzmocnienie która zapewnia im przenikanie przez jednostki oraz podobnie jak buff Barona, zwiększa statystyki minionków.
Występuje tylko na Twisted Treeline.

  • Red buff: Znany także jako Czerwony Krzewogrzbiet. Kiedy zostanie pokonany, zabójca otrzymuje złoto oraz wzmocnienie które zapewnia dodatkowe obrażenia nieuchronne oraz zwiększoną regenerację zdrowia..

  • Blue buff: Znany także jako Niebieski Strażnik. Kiedy zostanie pokonany, zabójca otrzymuje wzmocnienie które zwiększa moc umiejętności, zmniejsza czas odnowienia oraz przyspiesza regenerację many.



Jeśli dotarłeś aż dotąd, dzięki za czytanie! Mam nadzieję, że te porady jakoś się przydały!
Dla Mutsuhito za pomoc z grafikami użytymi w tym poradniku.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz