Specjalistą być
Przy
okazji poradnika dla wspierających nie sposób nie wspomnieć o
specjalizacjach oraz runach, które warto mieć w swoim asortymencie.
Sprawa dotycząca tych pierwszych jest o tyle prostsza, że na wszystkich
dostępnych bohaterów użyjemy zazwyczaj nie więcej niż trzech kluczowych
specjalizacji.
Dekret Władcy Piorunów
Sprawdzi się zdecydowanie najlepiej na postaciach, które specjalizują się w nękaniu swoich przeciwników i zadawaniu im wielu, choć niekoniecznie wysokich obrażeń w czasie. W dużej ogólności można założyć, że to przede wszystkim przedstawiciele grupy magów odnajdą w tej specjalizacji coś dla siebie. Idealnym przykładem może być Morgana, której Udręczona Ziemia zadaje regularne obrażenia bohaterom znajdującym się na obszarze działania. Korzystając z opisywanej specjalizacji raz na jakiś czas zostaną oni również porażeni piorunem zadającym dodatkowe obrażenia, które skumulowane z pozostałymi mogą się przyczynić do powstawania całkiem poważnych ran.Błogosławieństwo Piewcy Wiatrów
To
specjalizacja, której zastosowanie jest bardzo konkretnie zakreślone w
swojej definicji i będzie mogła zostać użyta nie tyle na nielicznych
grupach postaci, co na nielicznych bohaterach w ogóle. Tarcze oraz
uleczenia są dzięki niej silniejsze, dlatego warto jej używać na
postaciach, które… leczą oraz zapewniają tarczę. Specjalizacja ta
szczególnie dobrze sprawdzi się na postaciach takich jak Janna, Soraka
czy Nami. Trudno bowiem o lepiej dopasowaną do tego typu postaci
umiejętność, która dałaby tak wiele dodatkowej użyteczności.
Kamienna Więź
Jak
można się domyślać, ta specjalizacja sprawdzi się najlepiej na jeszcze
nieopisanej wyżej grupie bohaterów, czyli tankach. Jednym z ich głównych
zadań jest przyjmowanie na siebie całej masy obrażeń, a dzięki tej
pasywnej umiejętności będzie można… przyjmować ich na siebie jeszcze
więcej! Ogólny efekt użycia może nie wydawać się zbyt imponujący
szczególnie biorąc pod uwagę procentowe wartości zawarte w
specjalizacji, jednak w ogólnym rozrachunku trudno o lepiej pasujący
wybór dla tego typu postaci. Idealnym przykładem będzie w tym wypadku
postać taka jak Alistar, Braum czy Thresh.
Znaki, glify, pieczęcie i esencje
Istnieje naprawdę sporo różnorakich ustawień run i mogą one być ustawiane często nawet pod konkretnych bohaterów, by ich użycie było możliwie jak najbardziej optymalne. Istnieje jednak kilka ogólnych zasad, których warto się trzymać przy okazji składania swoich stron run. Odstępstwa od tych podstawowych ustawień to zabawa dla bardziej doświadczonych graczy, dlatego początkujący mogą bez problemu używać poniżej przedstawionych przykładów.
Bohaterowie tacy jak Janna, Soraka, Nami:
Znaki: Przebicie odporności, Obrażenia od ataku, Pancerz
Glify: Odporność na magię, Moc umiejętności
Pieczęci: Pancerz, Zdrowie
Esencje: Moc umiejętności
Dla tanków, tj. Alistara, Thresha, Blitzcranka, Brauma:
Znaki: Pancerz, Obrażenia od ataku
Znaki: Pancerz, Obrażenia od ataku
Glify: Odporność na magię
Pieczęci: Zdrowie, Pancerz
Esencje: Pancerz, Zdrowie, Moc umiejętności
Dla magów takich jak Brand, Annie, Morgana:
Znaki: Przebicie odporności
Glify: Odporność na magię, Moc umiejętności
Pieczęci: Pancerz, Zdrowie
Esencje: Moc umiejętności
Jak widać na powyższych przykładach, wiele run powtarza się między zestawami, dlatego wymagany jest niewielki wkład, by przygotować się na grę dosłownie dowolnym bohaterem wspierającym. Prawdą jest, że niektóre postacie wymagają bardzo osobistego podejścia i spersonalizowanych stron run (na przykład Threshowi bardzo przydają się znaki obrażeń od ataku), jednak dokładnych wskazówek na ten temat należy raczej szukać w specjalistycznych poradnikach do konkretnych postaci. Dylematy runowe można również kierować do sekcji komentarzy pod tym wpisem, a przez jakiś czas postaram się rozwiać choć część powstałych tam wątpliwości.
“Poproszę infiniti edża”
Wybór
odpowiednich przedmiotów, kupowanych w dodatku w odpowiedniej
kolejności, to sztuka wymagająca mniej więcej tyle wprawy i
doświadczenia co wybór dobrych run. Tak jak w poprzednich przykładach
jednak warto mieć kilka wskazówek w pamięci i zdawać sobie sprawę z
dobrodziejstw jakie ma dla nas dostępne sklepikarz Summoner’s Rift.
Wśród początkowych przedmiotów dla wspierających możemy wyróżnić trzy, z czego dwa są ostatnimi czasy szczególnie skuteczne i popularne. Mowa oczywiście o Reliktowej Tarczy oraz Ostrzu Złodziejki Czarów, które działają dobrze odpowiednio na magach oraz tankach. Wielkiej filozofii w tym wypadku nie ma, jednak warto wiedzieć, że przedmioty te są jak najbardziej opłacalne. Często zauważyć można, że niedoświadczeni wspierający z niższych lig kupują chociażby Pierścien Dorana zamiast Ostrza Złodziejki, jednak nie jest to droga optymalna i nie powinna być wybierana. Ważnym aspektem przedmiotów początkowych jest ich właściwość generowania złota, której żaden z przedmiotów Dorana nie posiada. Starożytna Moneta natomiast jest nadal relatywnie dobra, jednak aktywna umiejętność Roszczenia Królowej Lodu sprawdza się zazwyczaj nieco lepiej od tej Talizmanu Wstąpienia, nawet na postaciach takich Janna czy Sona.
Z
pośród pozostałych przedmiotów warto wyróżnić kilka, które dedykowane
są postaciom wspierającym i które bardzo często będą szczególnie
przydatne w wielu grach. Naszyjnik Żelaznych Solari to
jeden z najpotężniejszych przedmiotów, który znajdzie swoje miejsce w
niemal każdej rozgrywce i na każdej postaci. Jest oczywiście szczególnie
przydatny przeciwko drużynom zadającym dużo obrażeń magicznych ze
względu na Aurę Legionu, jednak dzięki tarczy umiejętności aktywnej może
zapobiec wielu obrażeniom przeciwko dowolnym wrogim kompozycjom.
Jego solidną alternatywą o podobnym zastosowaniu jest Sztandar Dowódcy,
która posiada nieco więcej ofensywnych zastosowań. Dzięki ulepszonym
stworom można wywoływać presję na przeciwległym końcu mapy, co jest
swego rodzaju przykładem globalnej prezencji. Na żaden z dwóch opisanych
wyżej przedmiotów można się decydować jedynie w sytuacjach, kiedy cała
przeciwna drużyna zadaje przede wszystkim lub wyłącznie obrażenia
fizyczne.
Inna parą przedmiotów zapewniających stosunkowo podobne właściwości są Zwiastun Zeke’a i Ognisty Trybularz, ponieważ oba zapewniają znaczące ulepszenie ataków. Trybularz jest o tyle sytuacyjny, że będzie działać jedynie na bohaterach, którzy są w stanie leczyć lub chronić tarczą, a oprócz tego będą to w stanie robić dosyć często. Wręcz idealnymi przykładami są w tym wypadku Soraka oraz Janna, dzięki którym leczony/chroniony strzelec otrzymywałby pasywny bonus przedmiotu prawie bez przerwy. Zwiastun Zeke’a jest o wiele bardziej uniwersalny, ponieważ może działać na każdej postaci, bez względu na jej zestaw umiejętności, jednak nadal warto pamiętać, że użyty na niektórych strzelcach będzie bardziej skuteczny niż na innych.
Przedmiotem zupełnie innej kategorii jest Tygiel Mikaela,
którego głównym zadaniem jest ratowanie życia. Aktywna umiejętność tego
przedmiotu bywa nieoceniona, jeżeli użyta w odpowiednim momencie,
jednak warto pamiętać, że Tygiel nie zdejmie wszystkich negatywnych
efektów z sojuszniczego bohatera. Przedmiot będzie szalenie skuteczny
przeciwko postactiom takim jak Ashe czy Fiddlesticks, jednak nie przyda
się na wiele w starciu przeciwko Malzaharowi czy Skarnerowi.
Oprócz opisanych wyżej, w grze znajduje się jeszcze cała masa innych przedmiotów, które mogą zostać wykorzystane na bohaterach wsparcia, jednak większość z nich jest bardzo sytuacyjna, często nieopłacalna lub niewarta swojej ceny. Mroźne Serce to świetny wybór przeciwko kompozycjom nastawionym na obrażenia fizyczne oraz prędkość ataku. Słuszna Chwała sprawdzi się natomiast w drużynach, którym zależy na prędkości i selektywnym wyłapywaniu przeciwników. Jest Pancerz Umrzyka oraz Omen Randuina, Portal Zz’Rot i Kolczasta Kolczuga, jednak ich zastosowanie jest bardzo sytuacyjne i ściśle zależy od danych sytuacji, kompozycji i sytuacji finansowej.
Pożegnania nadszedł czas
Podsumowując,
gra bohaterem wsparcia jest skomplikowana, wielowymiarowa i często
niewdzięczna, jednak może być również bardzo satysfakcjonująca i
skuteczna. Wbrew przekonaniom graczy z niższych lig, wspierający na
stałe wyrobili sobie miejsce w fundamentach trwającej od lat mety, a ich
brak jest odczuwalny w rozgrywkach na każdym poziomie. Supportowania
warto się zatem uczyć nie tylko po to, by uzupełniać luki w drużynach,
ale również dlatego, że to świetna zabawa. Można w końcu samodzielnie
wygrywać gry nawet nie zadając obrażeń.
A jak sprawa grania jako wspierający wygląda u Was?
Lubicie to czy wręcz nienawidzicie?
Cieszycie się, bo wasza pozycja jest zazwyczaj wolna czy wściekacie, bo trafiacie na tą, której nie lubicie najbardziej?
LolovaxD
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz